Mediul de afaceri cunoaşte implicarea echipei noastre în zona brandigului încă de acum 20 de ani şi sutele de proiecte de succes în acest domeniu ne-au propulsat în mod firesc la nivel naţional şi internaţional. Acest domeniu se reinventează la nivel de individ depăşind sintagma corporatistă.

Ideea acestui curs a fost consecinţa firească a derutei pe care o traversează astăzi relaţia dintre angajat şi angajator din perspectiva aşteptarilor şi implicit a ofertei. Practic vizăm două zone care nu se cunosc prea bine, nu ştiu cum să se vândă atractiv şi din păcate traiesc în două lumi paralele.

Ce înseamnă branding personal pe înţelesul tuturor.

Există mai multe definiţii însă cea mai pragmatică sună cam aşa: ,,Un brand personal reprezinta totalitatea perceptiilor pe care un public le are despre cineva. Altfel spus cum poate o persoană să devină de succes utilizând metode abile şi neconvenţionale punând laolaltă toate caracteristicile de top ale propriei vocaţii în scopul de a reuşi pe cât mai multe paliere în societate.

În ce constă reţeta pe care o propunem.

Lucrăm de luni bune la elaborarea documentaţiei necesare unui suport de curs de branding personal şi după ce am inventariat toate metodele oferite de alţii am realizat că trebuie să reinventăm complet procedura de predare într-un model absolut original care pleaca de la autocunoaştere.

Am constatat că oricât de mult şi-ar propune cineva să aplice un tipar este imposibil de generalizat un format care să excludă unicitatea individului.

Cheia reuşitei unui astfel de curs este răspunsul la trei întrebări fără de care nu se poate aplica nicio reţetă de succes. Ele sunt următoarele:

-       Cum mă văd eu ?

-       Cum cred că mă văd ceilalti ?

-       Cum mă văd de fapt ceilalţi ?

De aici fiecarui cursant i se va aplica o metodă potrivită de construcţie a brandului personal şi ca o noutate, după traversarea etapelor de curs intenţionăm să păstrăm legatura cu fiecare dintre aceştia consiliindu-i pe parcurs în încercarea de a le identifica oportunităţi în scopul propus.

Ne-am gândit ca în procesul de elaborare a acestei veritabile schimbări a individului componentele cursului trebuie să fie structurate pe paliere în funcţie de aspiraţiile fiecăruia. Unii vor să îşi construiască o imagine cu toate ingredientele vizuale şi verbale, alţii, dimpotrivă doresc un pseudoanonimat consolidat în spatele unui icon sau unui simbol. În toate situaţiile urmărim să ajutăm la modul foarte serios oamenii astfel încât rezultatele să se producă în cel mai scurt timp.

Cui ne adresam.

În primul rând tinerilor studenţi şi absolvenţilor de facultăţi care sunt în căutarea unui loc de muncă, apoi celor care la o anumită vârstă doresc să se reinventeze pentru a putea deveni atractivi. Brandingul personal reprezintă modalitatea de a deveni lider, formator de opinie, antreprenor şi om de succes. Nu în ultimul rând ne adresăm managerilor care au nevoie de criteriile de selecţie ale unor persoane de valoare pe care să-i recruteze în propriile companii. În orice caz există o piaţă teribil de vastă care are nevoie de serviciile oferite de compania noastră. Uitaţi-vă numai ce clivaj există între cererea şi oferta de pe piaţa muncii…Şi dacă asta ar fi totul…

Doua explicaţii.

1.    Este demoralizant ca un manager să respingă un tânăr candidat pentru că invariabil cv-ul lui conţine sintagma : ,,fără experienţă profesională,,. Este o pierdere de ambele părţi şi mi se pare o cumplită eroare să fie o condiţie eliminatorie pentru a face diferenţa. Cum să pretinzi unui tânăr experienţă? Este un non-sens. Noi formăm oameni pentru care vocaţia, caracterul puternic şi unicitatea poate pune angajatorii într-o veritabilă situaţie delicată.

Mi-aş dori să cred că odată ajunsă pe piaţa muncii acesta ,,Divizie Panzer,, alcătuită din tinerii noştri absolvenţi ai cursurilor de branding personal, managerii să se afle într-o reală dificultate la un interviu.

Şi nu este deloc exclus. Managerii au început deja să modifice grila de evaluare a candidaţilor. Au criterii noi care merg către estimarea capacităţilor de lider ale unui viitor angajat chiar dacă aplicanţii nu s-au adaptat acestei cerinţe iar angajatorii nu de puţine ori se simt oarecum ameninţaţi în momentul când se lovesc de tineri motivaţi şi inteligenţi. Vorbim de o schimbare a paradigmei.

2.    Hai să aruncăm o privire pe Facebook şi să observăm câţi tineri au în lista de prieteni virtuali mii de persoane care alcătuiesc în linii generale populaţia unei comune medii din România şi pică lamentabil un interviu.În realitate abia dacă socializează în viaţa reală cu mai mult de câteva zeci… Este vorba de un fals succes ca să nu mai spun de faptul că prima sursă de informaţii al unui angajator este tocmai această reţea socială. Tinerii aceştia sunt veritabili lideri în spaţiul virtual care îi transformă în victime sigure atunci când vor să înceapă o carieră. Tot succesul virtual se topeşte la prima confruntare cu brandingul personal al realităţii cotidiene. Noi tocmai asta încercăm să-i învăţăm atragându-le atenţia asupra riscurilor pe termen lung la care se supun şi mai ales soluţiile strategice prin care pot folosi reţelele sociale pentru a-şi manageria succesul. Evident că această zonă a virtualităţii nu este decât una dintre componente. Mai există multe altele pe care le vor descoperi venind la cursul de branding personal.

 

Când şi cum vom demara aceste cursuri.

 

Cel mai probabil odată cu debutul anului universitar într-o locaţie adecvată, imediat ce stabilim cadrul legal şi materialele necesare unei astfel de activităţi. Invităm cititorii dvs. să urmărească pe perioada verii informaţiile legate de acest subiect care apar în revistă pentru că în câteva săptămâni vor avea acces la date suplimentare. În ceea ce priveşte felul în care aceste cursuri vor funcţiona pot să vă spun că vor fi structurate pe module de dificultate debutul fiind însă gratuit.

Prefer ca oamenii să participe gratuit la o prezentare înainte de a decide dacă vor sau nu să participe mai departe la curs.

Mi se pare de bun simţ să le oferim această posibilitate de a decide.

 

Costuri si durata.

 

Încă nu am estimat cu exactitate costurile însă vă putem spune că un astfel de modul costă în Bucureşti aproximativ 650 de euro , ceea ce mi se pare o cumplită discriminare faţă de aceia care nu îşi pot permite aşa ceva. Noi am considerat rezonabilă o suma de trei ori mai mică pentru a face din acest produs ceva atractiv şi destul de uşor de abordat de publicul larg. La o durată de 8 sau 12 ore structurată în trei-patru sedinţe credem că putem acoperi foarte bine tematica şi practica pe care participanţii trebuie să o parcurgă. Să nu neglijăm faptul că o sedinţă de două ore cu un meditator pentru gimnaziu este de aproape 10 euro, iar ceea ce propunem noi are un altfel de inventar strategic.

 

 

Si acum o ,,portie,, din cursul nostru de branding personal :

 

BRANDING PERSONAL

Suport de curs

INTRODUCERE – GENERALITATI

Fie că ne place sau nu, toţi avem un brand adică un set de valori înglobate într-o percepţie a celor cu care interacţionăm frecvent şi care conţine câteva ingrediente determinante pe care personalitatea noastră le ,,exportă,, celor cu care interactionăm la un moment dat. El este mai puternic sau mai slab valorificat…

Dar ce este un brand? Exista o multime de definitii complicate insă eu o prefer pe aceasta mai simplă:

,,Brandul reprezintă suma percepţiilor generate de valori pe care oamenii le asociază unui produs sau unei persoane în urma diseminării în spaţiul public. Ambele subiecte (produsul şi omul) conţin o amprentă vizuală care reprezintă icon-ul sau simbolul brandului. Există până şi simboluri sonore care însoţesc acest complex de valori. Spre exemplu ring-tonurile NOKIA, WINDOWS, BMW, APPLE etc. Ca o curiozitate mirosul din imediata apropiere a locaţiilor FORNETTI sau MC Donalds sunt şi ele asociate imediat unui brand şi determină pe cei mai mulţi dintre cei care interacţionează cu ele să le asocieze imediat mental mărcilor acestor companii.

Tuturor ni s-a întâmplat să avem un deja-vu în momentul în care am interacţionat cu elemente vizuale, sonore, olfactive, gustative sau tactile ele fiind produsul memoriei generate de efectele simţurilor în mintea noastră. Vederea unui curcubeu, ţipătul pescăruşilor, mirosul din casa bunicilor, atingerea unei insecte ne conectează imediat unor amintiri care ne oferă o imagine a unor locuri, experienţe, percepţii…Cu toate acestea creierul uman este selectiv în arhivarea informaţiilor, ele fiind făcute după criteriul impactului emoţional. Altfel spus, reţinem doar acele elemente determinante care ne-au produs o puternică impresie şi care pot fi asociate unei imagini sau secvenţe de dinamică vizuală arhivată în sistemul cerebral.  Ele sunt de fapt branduri.

Dar oamenii nu sunt toţi la fel ! Unii au o capacitate de memorare mai ridicată, alţii mai scăzută,  şi asta se face doar dacă impresia sau impactul senzorial şi psihologic al unei experienţe este destul de ridicat încât să fie elgibil pentru a fi stocat. Suntem atât de diferiţi încât anumite elemente dintr-o astfel de experienţă să fie preferate diferenţiat şi considerate demne de memorat în funcţie de personalitatea individului în sine.

Şi totuşi, hommo sapiens are o matrice a stocării de informaţii care se aplică universal şi care reprezintă fundamentul formării arhivei mentale. Aceasta conţine următoarele priorităţi: senzaţii create de oameni, senzatii create de obiecte şi senzaţii create de natură.

Brandingul personal se referă în primul rând la prima categorie şi are o ecuaţie enormă care conţine zeci de variabile şi o singură constantă: să vrei !

 

Ce este brandul personal?

Un brand personal reprezinta totalitatea perceptiilor pe care un public le are despre cineva.

Însă majoritatea asociază brandigul personal unei construcţii  careia trebuie să îi ataşezi caramizi potrivite (percepţii) pentru a reuşi să finalizezi la un moment dat un edificiu care să te reprezinte original în spaţiul public. Eu consider că este o comparaţie parţial eronată ! Îmi argumentez teoria în felul următor: O construcţie presupune nu numai un proiect şi o punere în operă ci şi o finalizare. Ori un imobil implică un şantier care odată dezafectat se poate considera că munca a fost încheiată. Oricât de fascinant ţi s-ar părea castelul construit te vei plictisi la un moment dat de partea decorativă dorind să faci din cand în când schimbări.  Stă în natura omului să producă inovaţie ca proces care se opune rutinei. Aşa este şi cu brandingul personal. De aceea prefer să compar acest proces cu un tablou, iar omul cu un artist cu perioade mai faste sau mai puţin inspirate pus în faţa şevaletului să-şi picteze autoportretul pe durata întregii sale vieţi. Va fi un tablou care nu are nevoie de semnătură pentru a-i recunoaşte autorul şi care poate fi periodic expus în faţa unui public mai mult sau mai puţin avizat fără să creeze risc de confuzie. Această veritabilă operă de artă va putea fi readusă sistematic în atelier pentru a i se aduce o tuşă, o linie de contur sau o pată de culoare pentru că în pictură un tablou nu este niciodată terminat şi nici subiectul nu rămâne la fel! În plus el trebuie să fie bine primit de critică la fiecare expunere publică stârnind admiraţia colecţionarului care va licita cel mai mult. Poate că acela este momentul cel mai dificil pentru că vei fi tentat să consideri că merită mai mult şi va trebui să te decizi dacă îl vinzi sau te întorci în atelier să o iei de la capăt sperând că într-o zi vei obţine un preţ mai bun. Asta se numeste rebranding personal !

Motivaţia

De ce ai nevoie de un brand personal si cum il comunici? Urbi et Orbi ( Către cetate şi către lume….)

La aceasta interogatie in general primesc destule argumente unele dintre ele dintre cele mai interesante. Primul contact avut este de cele mai multe ori provenit din zona CV-urilor pe care aspiranţii la un post în compania noastră le trimit pe adresa de email şi pe care în mod firesc ii acceptăm la un interviu. Întrebarea principala este daca detin sau simt utilitatea unui brand personal in contextul in care aplica pt un job. Fie ca doresc sa se vanda mai bine, sa isi amelioreze imaginea publica sau pur si simplu lumea sa afle cu ceea ce se ocupa, respondentii se invart cam in acelasi areal cand sunt chestionati legat de motivatie.

In realitate pe toti ii leaga un singur considerent de baza: nevoia de SCHIMBARE. Lui i se opune adaptarea la presiunea impusa de o societate devenita volatila si care are darul sa fie imprevizibila, surprinzatoare, agresiva, toxica sau pur si simplu surda sau oarba la efortul individului nepregatit. Acest fenomen se petrece si la o scara mai mica, (intr-o companie spre exemplu) sau intr-un grup vizat in care individul sa-si doreasca sa fie integrat. Pe toate palierele insa functioneaza principiul selectiei naturale menita sa puna presiune pe efortul generat de nevoia vitala de schimbare.

Cu cat motivatia este mai puternica si mai bine construita pe baze functionale, cu atat succesul individual este mai bine asigurat insa pentru asta trebuie raspuns la trei intrebari dificile aflate de cele mai multe multe ori intr-o reala opozitie. Iata-le:

-       Cum mă văd eu ?

-       Cum cred că mă văd ceilalti ?

-       Cum mă văd de fapt ceilalţi ?

La prima dintre aceste intrebari pare ca este cel mai greu de raspuns pentru ca o buna autocunoastere bazata pe un simt critic si realist se construieste pe o analiza care contine zeci sau sute de intrebari avand o larga plaja de abordare. Tocmai de aceea tind sa acord maximum de importanta punerii unui diagnostic cat mai corect inainte de a aplica tratamentul corespunzator. Prefer sa pornesc de la o evaluare mai degraba pusa intr-o cheie patologica in prologul actiunii intrucat societatea in ansamblul ei este asemeni unui corp bolnav ale carei celule ( pe care le reprezentam la nivel individual) sunt la randu-le parazitate de o sumedenie de virusuri sociale si comportamentale care le-au produs mutatii. Trebuie sa acceptam ca marea majoritate a oamenilor considera societatea contemporana destul de inconforma cu propriile asteptari, inechitabila, bantuita de grupuri de interese sau forme agresive de manifestare la nivel de individ. Acesta chiar daca nu este un punct de vedere impartasit de toata lumea, cei care aspira la a-si construi brandul personal tind sa considere aceasta perceptie valida. Ea reprezinta de fapt combustibilul care genereaza motivatia in ansamblul ei. Autocunoasterea devine astfel determinanta pentru construirea unei imagini sanatoase in societate pe ea asezandu-se toate elementele care constituie obiective strategice in constructia unicitatii si recunoasterea ei in societate sau grupuri de indivizi.

 Gestionarea informatiilor despre tine. To be or not to be…

Aminteam in sectiunea legata de Motivatie ca societatile actuale au o patologie greu de cuantificat, si ca desigur, sunt si destui oameni care sa considere aceasta judecata de valoare ca fiind eronata. Ei bine, iata pe ce ma bazez…In momentul in care decizi sa iti construiesti brandul personal, inevitabil iti asumi riscul de a-ti diminua suveranitatea individuala. Este un proces logic in contextul in care o componenta esentiala a succesului tine de intentia de a promova mesajul si imaginea personala in spatiul public. Nu traim in societati perfecte si nimeni nu iti garanteaza ca ceea ce astazi este legal si democratic, in viitor va fi conservat in aceeasi cheie. Cu alte cuvinte odata ce ai decis CA TREBUIE ! inseamna ca ai acceptat o ipotetica vulnerabilitate in fata provocarilor pe care schimbarea lumii ti-o va impune inevitabil.

Unul dintre pilonii promovarii individuale in contextul constructiei unui brand se afla in mediul on – line, iar existenta acestuia nu o poti decat intr-o masura extrem de mica sa o controlezi. Chiar daca aparent puteti gestiona informatiile personale pe care decideti sa le faceti publice, nu puteti face prea mult pentru a putea controla ceea ce se intampla cu ele odata ce ati decis sa le stergeti sau ascunde. O infernala masinarie informatica stocheaza aproape tot ceea ce se vehiculeaza in mediul on-line si va fi imposibil sa pariati pe faptul ca ati detine controlul in proportie de 100 la suta in legatura cu urmele lasate in aceasta jungla informationala. Mass media a umplut pana la refuz spatiul public de stiri sau articole legate de scurgeri de informatii generate de organizatii, servicii secrete, guverne sau hakeri. Asadar traim intr-o societate bolnava care tinde sa isi devoreze propria entitate prin masuri care frizeaza nebunia. Cu toate acestea avem nevoie ca de aer de un brand personal si daca am decis sa o facem ce trebuie facut pentru ca viitoarea vanatoare de vrajitoare sa nu ne arunce intr-o perioada, care pastrand proportiile, ar semana foarte mult cu Inchizitia in formatul virtualitatii informatice?

 

To be continued…

Pentru cine este interesat va rog sa imi scrieti pe adresa de email: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

Va voi raspunde tuturor cu placere. Va multumesc !

 

Dan Pavel – creative director & partner