Creat de elvetianul de origine franceza Ruedi Bauer in perioada 2002-2006, reprezinta punctul de cotitura in abordarea sistemelor de identitate vizuala create pana acum. Proiectul a presupus constructia unor seturi de instructiuni destinate sa cuprinda toate simbolurile adecvate unui aeroport international astfel incat milioanele de pasageri care il tranziteaza sa poata intelege perfect signalectica indiferent de eterogenitatea culturala. Particularitatea absoluta a fost gandita de Ruedi Bauer prin posibilitatile pe care un astfel de sistem le are pentru a putea trece granita dintre informational in zona ideogramelor. El nu s-a oprit la a marca simbolistic activitatile curente ale unui aeroport (aterizarile, decolarile, fluxul bagajelor, controlul vamal, punctele de prim ajutor, zonele de stationare, spatiul destinat copiilor etc), ci a reusit sa construiasca un set de instructiuni extrem de simple care indica grafic destinatiile sau pot exprima actiunea. Practic a reusit sa ofere ideogramelor atribute, adjective, verbe si exprimari cantitative. Alaturarea acestor simboluri poate crea propozitii simple cu o logica impecabila usor de inteles indiferent de limba vorbita de un pasageri. Prin complexitatea si anvergura proiectului de identitate vizuala s-a ajuns ca acest sistem de comunicare sa poata fi dezvoltat la infinit. Ecuatia valorica pleaca de la tipul de font folosit. Bauer a cautat un caracter simplu care sa imbine lizibilitatea cu aspectul estetic, rigiditatea germana cu personalitatea calda a literei si nu in ultimul rand originalitatea combinata cu versatilul.
Trama dupa care este compusa forma caracterului este definita dintr-o retea de linii orizontale asemeni unui portativ muzical caruia i se aplica segmente si jonctiuni dupa o regula legata de proportie, racordare si terminatie. Aceleasi elemente sunt apoi dezvoltate dupa ecuatia logica pentru a construi pictogramele. Sistemul astfel creat nu permite iesirea din tipologie dar prezinta multiple variante de combinare.
Ce a iesit se numeste ,,Cel mai complet sistem de comunicare vizuala din lume,, si se remarca dincolo de aceste valori prin capacitatea de a se autodezvolta asemeni unei limbi universal aplicabile. Designerul a studiat logica scrierilor egiptene, sumeriene si japoneze carora le-a gasit conexiuni de semantica vizuala pe care le-a aplicat culturii informationale a prezentului.
Iata cateva din elementele de identitate vizuala si signalectica ale Aeroportului Cologne Bonn:
Inscriptionarea aeronavelor companiilor aeriene care au acceptat sa promoveze aeroportul fiind scutite de taxele aeroportuare.
Reteaua autocarelor pt tranzitul pasagerilor pe pista sau de la terminale catre zona metropolitana
Logotipul si caracterul de litera folosit pe cladirea aeroportului
Signalectica de interior
Shop duty free
Biroul de informatii aeroportuare Cologne Bonn
Sa facem acum o paralela cu situatia comunicarii vizuale din aeroporturile romanesti, garile, statiile de metrou, autogarile, spitalele, administratia publica etc, si sa incercam sa vedem in ce situatie ne aflam. Transportul public este si el vaduvit de apartenenta la un sistem cultural menit sa transmita informatiile intr-un mod decent si util deopotriva. Ca designer daca incerci sa abordezi o autoritate competenta careia sa-i poti propune un astfel de proiect te izbesti de un imobilism si o atitudine de pe vremea Annei Pauker, iar daca esti cu adevarat ghinionist primesti refuzul de la portar. Partea plina a paharului este ca schimbarea a inceput sa fie facuta in cateva orase, iar succesul nu a incetat sa exercite presiune pe factorii de decizie. Vorbim aici de Alba Iulia, Sibiu, Brasov. Restul nu conteaza pentru ca se afla inca in plina perioada inchizitorie. Dupa ce lista aberatiilor romanesti va fi inventariata , este inevitabil ca va urma o schimbare profunda si intr-un termen extrem de scurt. Ii asteptam sa se trezeasca…