Crearea numelui reprezinta una dintre cele mai mari provocari. Este un proces creativ, emotional si atragator, parte din extraordinara alegere a destinului unui brand. Un nume bun este acela care creaza notorietate imediata, este penetrant si transmite consumatorilor semnificatii profunde. Un nume bun este insa dificil de ales. Pe masura cu trecerea timpului posibilitatile de a crea o denumire cu relevanta in piata este mai mica. Trebuie cunoscute implicatiile semantice ale unor imprumuturi din celelalte limbi, neologisme, arhaisme sau chiar argouri. Orice asociere care conduce la succes trebuie luata in calcul. Acest lucru necesita abilitati de comunicare exceptionale.
In acest moment posibilitatea de a inregistra o denumire de marca la OSIM (Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci) a devenit o adevarata aventura pentru ca exista foarte multe restrangeri ale protectiei. Ce inseamna acest lucru? In primul rand marea majoritate a cuvintelor derivate din substantive care se regasesc in DEX au fost deja protejate. In al doilea rand exista riscul ca si dupa demararea procedurilor de depunere a documentatiei sa va loviti de o eventuala respingere. In al treilea rand, OSIM nu ofera decat acces la baza de cercetare documentara (contra-cost) decat pe o perioada care nu acopera retroactiv decat perioada de pana la ultimele 3 luni. Cu alte cuvinte chiar daca gasiti ca disponibil un nume de marca va puteti afla in situatia neplacuta ca dupa ce ati platit sumele consitente ale protectiei sa va treziti ca de fapt el se afla protejat in intervalul pe care cautarile nu-l acopera.
Problemele nu se opresc insa aici. Va mai puteti afla si in situatia delicata de a vi se aduce la cunostinta ca trebuie sa va retrageti brandul de pe piata ca urmare a solicitarii unui proprietar care v-a lasat sa-l folositi cu buna stiinta pana v-ati facut o piata si apoi doreste sa o paraziteze.
Toate acestea fac obiectul unor procese costisitoare pe care nu numai ca nu le puteti castiga decat in instantele judecatoresti supreme, dar riscati sa platiti si daune.
Namingul trebuie adecvat unei zone care tine de copy-writing ( sloganul) sau denumirile derivate ale marcilor. Toate acestea trebuie legate de un Logo inspirat si care sa completeze vizual ceea ce numele nu reuseste in totalitate. Experienta mi-a demonstrat ca in covarsitaore majoritate, birourile de avocatura care se ocupa de consiliere in proprietate intelectuala nu pot acoperi integral acest amestec intre Vizual, verbal si oportunitate.
Pentru a evita aceste probleme va pot sta la dispozitie cu o multitudine de exemple si cazuri cu care m-am intalnit in acesti ani.
Atentie la numele firmei si denumirea comerciala a viitorului brand pentru ca exista in Clasificarea de la Nisa o lista de clase sub care se pot desfasura activitatile viitoare. Fiecare protectie costa exponential