Istoric

Din punct de vedere istoric, brandul a apărut cel mai probabil, odată cu cresterea numărului populatiei lumii si pe fondul afirmării  imtului de proprietate, apartenenta la individ sau la grup social. Cuvântul brand provine din engleza veche, având întelesul de „băt arzând” si la origine provine dintr-un cuvânt indo-european însemnând „a fi fierbinte”. Brandingul turmelor era folosit de vechii egipteni încă din 2700 î.e.n. ca un mod de a împiedica furtul, deoarece animalele furate puteau fi recunoscute cu usurintă. În perioada faraonică plasată undeva în perioada 2000-3000 î.e.n. apar în Africa, pe valea Nilului, semne care marcau animalele. Ulterior însemnarea cu fierul rosu a fost făcută si pe om prinstigmatizare (sclavi, dezertori, prizonieri, vrăjitoare). Metoda afost importată în perioada greacă si romană ulterior ajungând în Europa aproape de sfârsitul sec al XIX-lea. Evolutia brandului a început în acceptiunea sa modernă în economia de la începutul secolului trecut. Odată cu performantele pe care retelele de distributie le-au avut asupra acetui tip de economie la scară largă, necesitatea dezvoltării brandului a fost garantată.

Importanța brandului

Un produs este creat într-o fabrică; un brand este cumpărat de către consumatori.
Un produs poate fi copiat de competitori; un brand este unic.
Un produs poate să se învechească rapid; un brand de succes nu are vârstă.”
Stephen King, WPP, Londra După Wally Olins "brandurile si brandingul sunt cele mai semnificative daruri pe care comertul le-a făcut vreodată culturii populare. Brandingul si-a depăsit atât de mult originile comerciale, încât impactul lui este practic incomensurabil în termenisociali si culturali". Odată ca niciodată, brandurile erau simple bunuri casnice - săpun, ceai, praf de spălat, cremă de pantofi, produse cotidiene  lictisitoare care erau consumate si înlocuite. Brandul era un simbol al consecventei. Într-o vreme în care produsele se contrafăceau, calitatea productiei era inconstantă, iar pretul variabil, brandul însemna calitate, cantitate si pret standard. Imaginea brandului proiecta si sustinea produsul.

Astăzi, toate acestea s-au schimbat radical; brandurile si-au afirmat locurile în lume. Cel mai adesea, considerăm calitătile functionale ale unui produs ca fiind de la sine întelese si, în vreme ce brandurile continuă să aibă de-a face cu imaginea, acum nu mai este vorba doar de propria lor imagine ci si de a noastră. În zilele noastre, brandingul tine în principal de implicare si asociere, de demonstrarea exterioară si vizibilă a afilierii private si personale. Brandingul ne permite să ne definim pe noi insine cu ajutorul unei prescurtări imediat inteligibile pentru lumea din jurul nostru. Diesel, Adidas si hotelurile W înseamnă un stil de viată; Hermes, Ralph Lauren si Ritz sunt un altul. Poti să le combini si să le asortezi pentru a-ti ajusta, amplifica si sublinia percetia despre tine însuti. Brandul se potriveste perfect cu epoca frazei-cheie (soundbite) si a satului global. El spune foarte multe oamenilor care gândesc în mod similar, oriunde ar trăi acestia si tuturor deodată. Brandurile au fost create de oamenii de marketing din marile companii pentru a seduce clienti – pentru a vinde produse prin crearea si proiectarea clară, în mod repetat, a unor idei colorate, dar simple.

 

Top