Rebranding

Rebranding - Definitii
Rebranding-ul se referă la "modificarea elementelor definitorii, ale simbolurilor asociate sau a modului de exploatare şi comunicare a unui brand, cu scopul de a modifica percepţia anumitor publicuri". Rebranding-ul reprezintă interventia de natură conceptuală care se face asupra unui brand care nu mai este adecvat cu piata sau este afectat de evolutia acesteia în raport de timp. Aceasta presupune parcurgerea unor pasi similari cu cei care se parcurg în realizarea brandului, dar implică o mai mare atentie la realizarea chestionarelor si briefului pentru echipa de creatie. Partea cea mai sofisticată tine de conservarea valorilor brandului care trebuie
adaptat. Majoritatea brandurilor care au trecut prin acest proces sunt produsele unei activităti laborioase care presupune inclusiv auditarea mediului în care ele vor fi active. Interventiile se fac pornind de evaluarea impactului si gradului de atasament pe care piata l-a consolidat de-a lungul timpului pentru un brand. De regulă rebrandingul se face în momentul în care un brand nu mai are fortă să comunice în spatiul social valorile sale, sau când el nu mai reprezintă suficient de bine valorile produsului sau companiei.
David E Carter scrie în lucrarea "LOGOS REDESIGNED": "De ce să schimbi un brand?’’  Toti oamenii, chiar dacă lucrează sau nu în domeniul publicitătii răspund la o întrebare sinceră. Ati schimbat ceva în ultimii 15 ani? Ati schimbat propriul computer? Ati schimbat vechea masină? Produsele se uzează si devin ineficiente în timp. Asa se întâmplă si cu brandurile. De exemplu, un logo care s-a potrivit unei companii în anii ’60 nu mai functionează astăzi deoarece compania nu mai vinde aceleasi produse. Piata s-a schimbat complet iar competitia este mult mai acerbă si în timp logo-urile lor te fac să pălesti. Când o companie are o nouă linie de produse, o nouă strategie de piată, sau o competitie mai mare, vechiul logo influentează negativ rezultatele proprii. Si logo-ul trebuie schimbat. Marea întrebare este: Cât de mult trebuie
schimbat? Există două abordări importante legate de schimbarea logo-ului. Prima este o schimbare mică si tine de utilizarea vechiului logo ca baza pentru noul design. Acesta este un design evolutiv.  Dar există situatii când pe logo-ul existent nu se mai poate construi si noul design nu suportă niciun fel de legatură cu cel vechi. Design-ul revolutionar presupune ca logo-ul vechi să treacă în arhive și să apară unul cu totul nou. Motivele pentru a adopta acest design sunt: compania s-a schimbat, iar vechiul logo este legat de trecut, vechiul logo era gresit si design-ul nu avea nicio valoare. În unele cazuri nu este suficient să schimbi logo-ul. Uneori si numele companiei trebuie schimbat. Acesta este un pas important si există o serie de lucruri care îl fac necesar. Asadar, există foarte multe motive pentru a schimba un logo.

Audit de brand.
El reprezinta momentul zero pentru orice proiect de rebranding. Este un proces de o complexitate ridicata ce presupune examinarea in detaliu a fiecarei parti relevante din performanta unui brand. Aceste valori trebuie identificate pentru a putea fi conservate. Un brand trebuie judecat de la notorietate si pana la experienta pe care o are consumatorul , de la identitate si pana la comunicare, de la viziunea companiei si pana la comportamentul angajatului. Consecintele se transforma in rezultate care scot in evidenta punctele slabe, avantajele concurentei si oportunitatile pe care le poate oferi piata. Experienta de brand
Explica felul in care consumatorii inteleg sa-si formeze o imagine despre ceea ce le creez.  Multe dintre elementele care sunt vehicule de transport a acestei imagini ( ambalajele, spatiul de vanzare, comunicarea) se afla in mod firesc sub controlul structurii de marketing din cadrul companiei Dvs, dar altele precum comentariile presei sau zvonurile sunt greu de controlat. Situatia fericita este atunci cand toate acestea se afla impreuna in asa fel incat perceptia clientilor despre brand sa fie cat mai aproape de identitatea acestuia.

 

Exemplu: GLIA

Etimologie

GLÍE, glii, s.f. (Pop.) 1. Pamânt, ogor; fig. patrie. 2. Brazda de pamânt (cu iarba cu tot, câta se poate desprinde o data cu hârletul). – Et. nec. Sursa: DEX '98 GLÍE ~i f. 1) Brazda de pamânt cu iarba, care poate fi desprinsa o singura data cu hârletul. 2) Teren pregatit special pentru culturi agricole; ogor; tarina. 3) Pamânt stramosesc.

Derivate comunicationale

Culoarea verde, arhitectura rurala, estetica brâncusiana, element aflat la granita dintre locuinta si exterior, legatura cu natura

Filozofie

Glia este un concept care isi justifica functionalitatea pe segmentul rural/urban facând apel la logica lucrului bine facut in pactul omului cu natura. Legatura dintre roadele pamântului si implicarea omului inteligent merge pâna la constientizarea estetica a muncii sale. Glia este un simbol al reusitei in spiritul belsugului si frumusetii, o ofranda adusa masurii inovatiei si deschiderii catre performanta. Un brand care isi propune sa acopere spatiul dintre vatra si hotarul proprietatii , partener si solutie de succes pentru cel care se vede înteles prin vocatia de om activ si pretuit de comunitate pentru alegerea facuta.

Abordare

Glia exprima diferenta dintre hobby si performanta, fundamentata pe constructia respectului fata de finalitatea prin reusita. Este masura înteleapta a muncii prin comparatie cu truda si adauga valoare celui care alege ce trebuie. Glia se doreste un brand care provoaca la actiune si obliga omul sa gândeasca la o finalitate pozitiva. Estetica este construita pe granita dintre casa si câmp, iar solutia simbolistica aleasa reprezinta locul prin care omul tranziteaza cele doua spatii. Poarta din lemn de inspiratie maramureseana identificata prin esentializare brâncusiana contine atât elementul vegetal (lemnul) cât si pe cel mineral (piatra). Logo-ul este plasat într-un spatiu care nu exprima taios limitele dintre cele doua arii (înauntru si afara). Ele se completeaza armonios si pot fi inversate, iar prin perspectiva desenului construit la un punct de fuga aproape de sol se creaza senzatia de monumental, grandios si solid. Elementele care alcatuiesc decoratiunile de pe simbolul grafic contin atat cercul taiat median (semintele), cât si coltul sculptat (talentul) definitorii pentru exprimarea legaturii dintre natura si implicarea omului. Linia stilistica se subordoneaza metodei heraldice cu pata de culoare modulata prin alternanta plin/gol esentiala pentru sustinerea conceptului arhaic în relatia cu modernitatea corpului de caracter al brandului Glia. Practic s-a dorit un contrast de juxtapunere valorica a temporalului care sa protejeze vocatia arhaica a termenului cu promisiunea modernitatii. Corporate-ul este esentializat dupa sistemul ,,minim de mijloace-maxim de informatie” uzitat în cultura germana.

 

 

 

 

Top