Pentru consumatorul obisnuit bataliile care se dau intre branduri sunt rareori cunoscute si nu fac altceva decat sa suscite o curiozitate ocazionată de dimensiunea mediatică filtrata sau nuanțată de furnizorii de informații. Realitatea este de o duritate extremă iar protagoniștii desfăsoară lupte crâncene pentru bucata de piață dobandidă cu mijloace mai mult sau mai putin ortodoxe. Vă voi prezenta un exemplu elocvent despre cât de crudă a devenit manipularea si mai ales importanța pe care o primește brandingul într-o societate de consum influentată până în cele mai fine detalii.
Aveți in față două două ambalaje de semințe distibuite pe teritoriul României în milioane de unități și care prin transformarea in cote valorice indică o piață de multe milioane de euro. Același produs, aceleași culori, aceasi dispunere, același format și cu mici diferențieri, același simbol (papagalul), tipul de caracter folosit și repartizarea informațiilor. Cu certitudine avem de a face cu un original și cu o clonă. Unde se află de fapt adevărul?
Din punct de vedere legal, amandouă au dreptul să funcționeze atât timp cât nici una nu este lezată de prezența celeilalte. Sunt deopotrivă mărci înregistrate care aparțin la două entități distincte. Una se află în Bulgaria, iar cealaltă în România. Dacă ar fi să admitem că cele două branduri au nu numai imaginea în comun, dar și coabitează fiind într-o relație de colaborare, nu înțelegem de ce mai avea rost să caute să producă atâta confuzie.
În varianta în care cele două branduri sunt într-o relație de interdependență să încercăm logica care a stat la baza fenomenului. Noi credem că producătorul din Bulgaria Djili Soy, a intrat pe piața din țara noastră cu produse sub acest brand pe care ulterior, un producător autohton (Djili Soy de Romania) , s-a arătat interesat să le producă sub același brand. A apărut clona care a urmat îndeaproape modificările de grafică și comunicare pe care le-a făcut originalul. Compania bulgărească se numeste ET DJILI SOY BG, cea românească ET DJILI SOY S.R.L.. Acest detaliu se află înscris pe benzile galbene de la partea superioară și cea inferioară a ambalajelor. Amandouă au o fereastră ovală dispusă pe diagonala ascendentă flancată la dreapta de un papagal. Pe ambele tronează termenul ORIGINAL dispus in partea stangă. Pe verso amandoua au cate un papagal dispus in partea superioară stangă cu mențiunea diferită a codului de inregistrare a mărcii. Dacă parcurgem informațiile inscrise pe cele două ambalaje putem deduce că bulgarii produc pentru compania din Romania semintele pe care cei din urmă le comercializează sub un brand identic. Dar cu consumatorul ce au avut? Este demonstrat că acuitatea vizuală și experiența culturală a consumatorilor nu respectă rigoarea profesionista a diferentierilor. Daca in cele două ambalaje se află același produs, cu același preț și aceeași cantitate, de ce valorile nutritionale si procentele diferă?Și nu oricum. Spre exemplu la unul dintre ele Valoarea energetică este de 1755kj, iar la celălalt de 2398 kj. Așadar oamenii pot fi indusi in eroare să cumpăre un produs care se dovedește a fi totuși diferit. Tradus în efectele asupra sănătății este grav, dar transformat în profituri este de-a dreptul colosal. Succesul este dat de gradul de ignoranță al consumatorului indus în eroare de două branduri mimetice care promit vizual același lucru și oferă ceva diferit.