Încercăm astfel să explicăm în linii foarte generale ceea ce se urmarește atunci când se decide o astfel de intervenție pe un subiect delicat prin implicațiile pe care le are asupra pieței și culturii de consum a acesteia. Pentru o mai bună înțelegere a procesului de rebranding și dificultățile pe care le implică acesta am ales un studiu de caz realizat pe un logo care funcționa de peste un deceniu în formatul de mai jos.
Particularități:
Denumirea care ar trebui să inducă automat conceptul de simetrie este de la bun început abandonat într-o asimetrie evidentă dublată de eludarea aproape completă a literei S. Concept grafic asimetric cu înclinație spre dreapta cu un număr mare de culori (3) și cu probleme grave de percepție vizuală pronunției (se citește YMMETRICA).
Fontul folosit este unul modulat, cu dispunere cursivă (acest tip de scriere se folosește cel mai adesea în subsidiar, adnotari, citate etc). Literele Y și M nu fac parte din geometria funcțională a celorlalte caractere. Prin înclinarea la 15 grade se observă modificarea grosimii inclusiv a literei A. Tipul de caracter folosit nu are nicio legătură cu destinația funcțională a brandului.
Alăturarea literelor M produce încăarcarea optică a ansamblului prin crearea unor zone de înghesuire la micșorarea logo-ului. Inflexiunile (curburile) tipului de caracter funcționează defectuos atat pentru Y cât și pentru M.
Valori conservabile:
Culoarea roșie din dreptunghiul de la început, negrul de la scrierea YMMETRICA, înclinația generală, tipul de caracter de la textul YMMETRICA cu intervenție obligatorie pe geometria fontului.
Non-valori:
Banda albă dintre dreptunghiul roșu și cel gri. Dreptunghiul gri este inutil cu mențiunea că este poziționat asimetric în relație cu textul și ceea ce este mai grav, risipește spațiul ocupat de întregul logo. Culoarea gri (indefinit) al literei S și geometria acestuia.
Din punctul de vedere al obiectului de activitate pavelele au prin logica lor o dispunere construită pe axe de simetrie, formând prin montaj o paletă cel mai adesea repetitivă, construită prin unghiuri la 90 de grade (în niciun caz ceva înclinat).
Înclinația ansamblului crează mari probleme la dispunerea acestuia pe materiale tipărite prin faptul că obligă la folosirea unor tipuri de caracter înclinate strict la același unghi. Acest lucru generează risipă de spațiu și un layout care nu avantajează fotografiile. Trebuie ținut cont și de faptul că un material tipărit conține obligatoriu o linie verticală de separație a paginilor! Situația verticalelor se aplică la site-uri, panouri publicitare, reclame de presă etc. Practic înclinația actuală a logo-ului va fi afectată total de acest aspect pe o multitudine de suporți de imagine.
Pe display-urile verticale (gen smartphone) compoziția site-ului pe diagonală creează mari probleme de vizibilitate.
Se observă că este datorită scrierii înclinate oricare dintre variante funcționează defectuos, lăsând impresia unui logo dispus strâmb, inestetic și neprofesionist. Când scrierea este de la dreapta la stanga, dispunerea logo-ului pe o pantă descendentă amplifică erorile profund. Probleme și mai mari la dispunerea acestuia pe suporți în care ar trebui să funcționeze înclinat.
Dispunerea pe fundaluri colorate:
Este vizibil afectata de repetabilitatea compoziționala a fundalurilor.
Direcții de abordare în rebranding:
Pornind de la valorile identificate mai înainte și de la faptul că vechimea functionalității în piața a logo-ului inițial este una cu întindere mare se va proceda la un proces de rebranding făcut în două etape.
Primul element asupra căruia se va interveni va fi zona paralelogramului roșu și a literei S. Prima etapă va presupune ameliorarea imaginii actuale pe fundamentul înclinat, urmând ca în a doua etapă să se renunțe pe cât posibil și la acest element.
Se observă necesitatea creării unui concept bazat pe simetrie (cele două pete de culoare roșie) și adaptarea unui corp de caracter din familia fonturilor inițiale. Pentru ca litera S funcționa în contrast cu restul caracterelor YMMETRICA am creat o uniformizare a caracterelor pe tramă înclinată. Rezultatul este de mare efect fiind destul de apropiat imaginii inițiale. Practic piață va percepe un aer proaspăt cu păstrarea valorilor primordiale.
Rezultatul a presupus intervenția asupra benzii grii inițiale prin adaptarea acesteia la strictul necesar cu punerea accentului pe noul dreptunghi roșu sși redistribuirea textului de dedesupt. Totodată am optat pentru un gri randat de la dreapta la stânga spre alb care conferă întregului ansamblu un volum extrem de necesar. Ulterior am lucrat la caracterele Y și M din ansamblu printr-o corecție de geometrie mai apropiată de spiritul mineral al produselor (pavele).
Rezultatul este vizibil ameliorat.
A doua etapă trebuie să se axeze pe intervențiile din perioada de tranzit a funcționării noului logo SYMMETRICA cu eludarea ultimelor piese defectuoase provenite din sigla inițială. Rezultatul este o scriere dreaptă care păstrează înclinată numai iluzia optică a literei S și a paralelogramului consacrat.
Iată câteva exemple de funcționalitate a noului logo SYMMETRICA prin comparație cu cel inițial. Se observă că definiția verbală se citește imediat, cursiv și are coerență chiar în situația unei litere S vizibil înclinate.
Renunțarea la scrierea înclinaă permite folosirea unui font drept, tehnic, cu o mai bună gestionare a compoziției. Materialul tipărit gestionează mult mai bine suprafața de lucru și evită risipa de spațiu.
Logo-ul nou este modern și poate funcționa cu renunțarea completă a benzii randate de la gri la alb. Practic rămânem cu două culori (roșu și negru), o scriere în aceeași culoare (negru) și un tip de caracter având aceeași personalitate a literei. Apariția celor două forme de culoare roșie de la începutul logo-ului susține ideea de simetrie și se potrivește tramei înclinate inițiale. Literele care alcătuiesc textul sunt mai colțuroase decât cele inițiale fiind mult mai aproape de specificul mineral, cristalizat al produselor destinate pavimentelor. Denumirea se citește imediat, fără nici un fel de confuzii, fiind din punct de vedere vizual în apropierea formei de la care s-a pornit. Crearea bordurii albe care funcționează pe imaginile de fundal oferă volum și o bună organizare a ideii de compact. Logo-ul este modern, proaspăt, se potrivește practic oricărui material adresat profesioniștilor care ar putea recomanda produsele către clienți. El poarta verticalitatea care este particulară mai multor companii consacrate din acest domeniu și are forță și greutate pentru un maxim de impact vizual.