Am creat sute de logouri, fiecare are o poveste frumoasă al cărei început a fost desenat de noi. Printre ele sunt multe branduri care au facut istorie de-alungul aniilor,. Astăzi, toate fac parte din portofoliul organizației noastre. Pe altele le-am redesenat când timpul și-a lăsat amprenta oferindu-le acel aer proaspat de care aveau nevoie, dar le-am conservat valorile care le-au consacrat și în care clienții se regăsesc cu mândrie.
Vizibilitatea în spațiul public este avantajată de existența unui simbol grafic care să însoțească mesajul. Crearea acestuia trebuie consolidată cu un manual de identitate vizuală care să cuprindă cât mai multe dintre uzanțele și instrucțiunile de folosire ale acestuia. Importanța lui este cu atât mai mare cu cât vectorii de comunicare tind să devină mai diversificați. Logo-ul va fi astfel pus în valoare și îi vor fi stabilite coordonatele în care poate funcționa în acord cu filosofia pentru care a fost creat. Un manual de identitate vizuală are atât capitole standard cât și altele dedicate fiecărei destinații vizate. Brandart obișnuiește să ofere clienților dintr-un start-up logo-ul dispus într-o planșă de prezentare minimală cu câteva funcționalități astfel încât aceștia să poată înțelege și să aprecieze necesitatea dezvoltării ulterioare într-un manual de identitate vizuală profesionist. Realizarea unui logo presupune un amplu proces de creație și documentare care are ca scop impactul, originalitatea și întelegerea corectă a scopului pe care îl reprezintă indiferent de cultură și perioada de timp. În spațiul public există multe confuzii și dispute legate de ceea ce înseamnă un logo, vom încerca să explicăm într-un format academic astfel încât cei care sunt mai puțin familiarizați cu acest domeniu să înteleagă și să știe ceea ce își doresc atunci când apelează la serviciile companiei noastre. De asemenea vom face o descriere cât mai detaliată a elementelor care stau la baza procesului de creație astfel încât să facem publică complexitatea sși valoarea pe care o înglobează un demers în zona brandingului.
LOGO – LOGOTIP – SIGLA – MARCĂ COMBINATĂ
Logo-ul reprezintă doar simbolul graphic al unei entități. Sigla reprezintă textul care poate fi asociat logo-ului. Ea poate conține fie inițialele acelei entități, formatul restrâns al denumirii sau o sintagma cu potențial de comunicare. Atunci când pentru siglă se folosește un tip de caracter, cu o culoare specifică sau o anumită dispunere într-un context spunem că avem de-a face cu un Logotip. Marca combinată reprezintă asocierea tuturor elementelor care alcătuiesc Logo-ul, Logotipul și Sigla într-un ansamblu unitar.
CRITERII DE SELECȚIE pe care le avem în vedere când realizăm un concept.
,, Nu înseamna că ceea ce îmi place mie trebuie să le placă și celorlalți însă n-ar fi deloc rău să ne schimbăm aceasta părere ”
POVESTEA
Fără îndoială orice logo ar trebui să aibă în spatele lui o poveste care să poata fi atât vazută cât ăi ascultată. Uneori putem fi puși în situația în care să răspundem cuiva la intrebarea: De ce logo-ul tau arată așa? Mulți nu pun această întrebare doar pentru a fi siguri că au înteles mesajul ci pentru a crea o empatie cu entitatea pe care o reprezintă, pentru a o percepe prin simbolurile alese. Logoul este o identitate vizuală minimalistă care integrează o serie de valori și le transmite unui public eterogen nu numai celui dedicat. El circulă liber, are propriul limbaj visual și daca este bine realizat ajunge să fie memorat și asociat corect de multe persoane pentru că este făcut să se miște nu să stea ascuns doar pe o carte de vizită. În opinia noastră este un privilegiu ca logoul dvs. Să aibă în spate o poveste care să poată constitui un pretext de a crea dialoguri și empatie cu cei care își doresc ceva mai mult pentru a-și consolida încrederea față de ceea ce doriți să le oferiti. Pe noi povestea mărcii Brandart ne-a ajutat în multe situații.
Brand și Art sunt două cuvinte care exprimă foarte clar domeniul în care activăm. Adică Arta de a face Branduri. Dar ca să ajungem la această marcă devenită de mulți ani protejată la OSIM am început printr-o buna poziționare a scopului propus care să aibă o analogie istorică și religioasă deopotrivă. Noi considerăm Brandingul o religie care asemeni tututor celorlalte crează prozeliți și ca atare pleacă de la premisa indubitabilă a succesului. Noi credem în ceea ce facem și ne dorim ca și clienții cliențiilor nostri să creadă în ceea ce aceștia le oferă. Așa am ajuns să raportăm brandingul la papalitate ca exponent a uneia din cele mai importante religii ale lumii. Pentru că și la Vatican cât și la Brandart alegerea este rezultatul unui verdict mult așteptat de cei care cred cu sfințenie în muncă. La Vatican alegerea unui papa este anunțat prin fumul alb care iese pe coșul Bazilicii Sf. Petru. La Brandart noi spunem ca fumul trebuie să fie viu colorat pentru că avem de ales din mai multe propuneri creative. Organizația noastră o asemănăm unui cap de bufniță, simbol al intelepciunii la romani. Literele ,,b” si ,,a” initialele cuvintelor din denumirea marcii noastre seamana cu doi ochi de pasare de noapte pentru ca ne pierdem adesea somnul cand dorim sa iasa lucruri la care clientii nostri viseaza in timpul zilei. Cu riscul de a parea mesianici cand am sugerat unui client potentialul unei marci de a deveni brand, nu prea ne-am inselat ! Si faptul ca litera ,,b” este inaintea lui ,,a” are o semnificatie. Adica ceea ce va fi creat in viitor s-ar putea dovedi mai valoros decat ceea ce a fost la inceput. Tot acest ansamblu conceptual este sustinut de sloganul HABEMUS LOGO ( Avem logo) pentru ca nu-I asa, la Vatican alegerea unui nou papa este anuntata prin mesajul Habemus Papam !
ORIGINALITATEA
Ceea ce facem trebuie sa aiba o identitate vizuala asumata, si sa ofere beneficiarului un ecart de identificare suficient de restrans astfel incat sa elimine pe cat posibil orice dubiu legat de zona de activitate pe care o reprezinta. Simbolurile sunt alese cu grija si se fac in urma unei scheme logice de asociere non-verbala cu elemente care sunt proprii culturii de consum pe care o vizeaza. Pe masura ce procesul creativ avanseaza restrangem drastic arealul simbolistic pana reusim sa ducem mesajul la nivel sintetizat. Toate acestea se fac in urma unei documentari serioase care sa elimine orice posibilitate de asociere cu o alta marca pentru a mari sansele unei protectii la OSIM sau OHIM in eventualitatea in care se ajunge la asa ceva.
PERSONALITATEA
Un logo bine realizat inseamna si o puternica amprenta individuala care il face distinctiv pe zona de vizibilitate unde se desfasoara. Trebuie sa provoace o reactie si un feedback in mintea celui care il intalneste, sa-I umple gandurile pentru mai mult de o clipa si sa I se arate cumva spunandu-I ca exista si conteaza. Sa-si afirme personalitatea fara sa scoata o vorba, dintr-o privire si atat. In lume sunt milioane de logouri care simbolizeaza un mar dar cel de la Apple este special pentru ca se refera la intelepciune ceea ce il face uman si ca atare si extrem de personal.
EMPATIA
Logourile create de noi trebuie sa creeze o legatura fina cu cei carora le sunt adresate. Sa para ca au ceva special care le face placute in fata clientilor. Sa aiba sharm si sa stimuleze atasamentul fata de acel simbol. Sa provoace latura intelectuala a privitorului, sa-l faca sa spuna waw ! si sa-l determina sa-l tina minte, iar peste ani sa poata spune ca l-a mai vazut si il identifica cu ceva personal.
IMPACTUL
Un logo valoros trebuie sa contina cel putin un element de acrosh vizual. Trebuie sa aiba forta de exprimare si sa se faca remarcat intre altele. Sa iti intre in minte si sa nu poti sa-l uiti cu usurinta,sa nu poata fi asociat cu ceva cu care te intalnesti frecvent,sa te faca sa iti pui intrebari, si sa incerci sa-I explorezi promisiunea.
DESCRIEREA
Testul suprem al calitatii comunicationale al unui logo este acela prin care un personaj neavizat il poate descrie unor persoane care nu au posibilitatea sa-l vada. Rezultatul desenat de acestia reflecta valoarea vizuala a produsului creativ. Adica acel logo contine elementele determinante pentru a nu produce interpretari sau asocieri nejustificate. Daca ne intoarcem la Apple si la un logo exceptional, acesta ar fi descris simplu : ,,Un mar muscat in partea dreapta care are o frunza orientata in aceeasi directie”.
FUNCTIONALITATEA
Consta in capacitatea acestuia de a putea fi adaptat fara multe compromisuri pe diversi vectori de comunicare , El trebuie sa-si poata conserva mesajul chiar daca este redus la scara, postat pe fundaluri dificile sau dispus pe elemente in miscare. Chiar si capacitatea de a fi perceput acceptabil in situatia unei inclinatii mari reprezinta un avantaj.
CROMATICA
Culorile putine, preferabil o singura culoare il vor face mai usor de retinut dar mai dificil de asociat unor suporti de comunicare diversificati. Sunt simboluri care trimit la cromatica dedicata. De exemplu unui logo pt hrana vegan I se potriveste culoarea verde, unuia pentru ape minerale, albastrul, iar unui sos picant, rosul. Dar in comunicarea vizuala sunt permise multe abordari care nu pot restrange creativitatea. Au aparut destule licente care asociaza unui symbol cu cromatica dedicata o culoare aflata in opozitie totala insa de data aceasta logoul se va transforma intr-o marca primind si un text ajutator.
FONTURILE
Sunt extrem de importante in definitia unui logotip pentru ca in designul de identitate vizuala vorbim despre personalitatea literei. Acesta este unul dintre aspectele determinante care influenteaza perceptia oricarui privitor. Inaltimea literelor, inclinatia, grosimea, inflexiunile ca si alte elemente grafice ofera destinatii mai potrivite sau nu pentru corpul de character folosit. Domeniul este cu atat mai vast cu cat in lume exista tipuri si modele de scriere diferite de la o cultura la alta. Vom incerca sa sintetizam pentru a putea intelege la ce ne referim. O scriere cu un corp de character inalt, suplu si subtire avantajeaza logotipurile cu destinatii de arta, fashion sau zona culinara. Cele groase, pline cu dezvoltare pe orizontala sunt mai attractive pentru servicii din zona celor care trebuie sa ofere stabilitate: banci, constructii, asigurari. Cele inclinate ( italic) ofera dinamica si ca atare se potrivesc pentru transporturi, calatorii, turism sau curierat. Cele cu inflexiuni si elemente decorative merg pentru evenimente mondene, invitatii sau anagrame.
DINAMICA
Orice logo se comporta diferit atunci cand este prezentat static fata de situatia in care se afla dispus pe un miijloc de transport in miscare sau pe un steag care flutura in vant. Este vorba de capacitatea acestuia se a fi perceput in contexte diferite. Elementele care il alcatuiesc functioneaza altfel din punct de vedere vizual si au o cu totul alta perceptie. Ca atare trebuie realizat un compromis acceptabil care sa minimizeze riscurile unei pierderi de impact vizual. In practica, elementele simple, cu culori putine raspund mai bine ambelor variante si tind sa faca parte din preferintele unui numai din ce in ce mai mare de clienti. Deasemenea un logo dispus pe o suprafata ondulata deformeaza intr-un mod mai neplacut elementele de design cu forme curbe decat pe cele drepte pentru ca acestora din urma creierul uman tinde sa le intuiasca mai usor continuitatea.
REZISTENTA IN TIMP
Reprezinta o zona foarte delicata pentru ca testeaza capacitatea unui logo sau a unei marci sa conserve cat mai bine mesajul odata cu trecerea timpului. Cum bine se stie, cultura de consum evolueaza cu repeziciune iar acest aspect se suprapune pe afluxul infernal de mesaj vizual cu care oamenii se confrunta in zilele noastre. Sunt din ce in ce mai putine logouri care isi pot conserva impactul si mesajul cu care au intrat pe piata fiind foarte importanta tranzitia de la modernitare la retro. Cel mai grav pentru un logo este desuetul, intrarea in banal, pierderea capacitatii de a putea fi perceput in integralitatea sa dupa o perioada de timp. Acela este momentul cand trebuie sa ii aplicam procedurile de rebranding. Este foarte putin probabil ca un logo creat astazi sa mai fie apreciat vizual peste un secol iar tendinta este ca deprecierea sa devina din ce in ce mai rapida. Sunt multe logo-uri care in decursul a mai putin de un secol sa fi trecut prin cateva rebranduiri majore. Spre exemplu FANTA.