DENUMIRE:
EFE’S
OBIECT DE ACTIVITATE:
Industria alimentară
DOMENII:
Branding, Identitate vizuală, Logo, OSIM, Outdoor & Indoor advertising, Packaging, Print
DESCRIERE:
Unul dintre cele mai interesante proiecte de brand realizate a pornit de la imposibilitatea protecției acestuia la OSIM (Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci). Motivul a fost reprezentat de însăși denumirea companiei care este omonimă cu localitatea EFES din Turcia. OSIM nu admite să înregistreze ca mărci denumiri geografice chiar dacă argumentele pe care le puteau aduce patronii turci erau destul de convingatoare. Brieful după care s-a lucrat a scos în evidență și un alt aspect delicat. Turcii de la EFE’S creaseră în România o companie care se ocupa cu comercializarea alunelor și a miezului de nucă și urmau să asimileze și conserve de legume. Voiau să insereze în logo pe cat posibil elemente din drapelul național al țării lor (steaua cu semilună). OSIM nu admite să protejeze și pentru terți însemnele naționale ale unui stat, situație cu atât mai complexă. În cercetarea documentară realizată pentru construcția proiectului s-a mers pe două direcții. Prima a concluzionat că localitatea Efes era renumită prin cursul de apă care o traversa. Al doilea element era apostroful care separa literele EFE de ultimul E din denumire. În consecință s-a trecut la transformarea acelei virgule (apostrof) într-o spirală care prin micșorare să poată sugera steaua cu semilună. OSIM nu s-a mai opus acestui demers, doar în prima fază întrucât argumentele prezentate au fost imbatabile. Logo-ul EFE’s a putut fi protejat pornind tocmai de la argumentația că între EFES și EFE’S există o diferență data chiar de luna cu semilună folosită ca apostrof și care la bază este totuși o spirală care sugerează de fapt o virgulă! Proiectul a putut fi în final înregistrat.