Cream ambalaje de succes si le facem atragatoare pentru ca ele trebuie sa transmita succesul. Astazi sutele de mii de ambalaje al caror design ne apartine sunt pe rafturile magazinelor si se identifica cu valoarea unor branduri care inglobeaza inovatie. Ele reprezinta eticheta plina de eleganta a unei munci facute cu pasiune din dorinta de a vinde de la prima privire. Facute sa atraga printr-un magnetism aparte nu par deloc statice si cauta sa fie inaintea vremurilor, sa ispiteasca si sa seduca. Designul de ambalaj este o arta iar rezultatul trebuie sa fie o capodopera!.
El reprezinta una dintre cele mai delicate activitati al studioului nostru de design pentru ca el presupune o munca de o complexitate ridicata si extrem de creativa. Am acumulat in timp o experienta notabila si ne-am preocupat permanent sa ne adaptam la solutiile cele mai noi pe care piata ambalajelor le-a castigat. Ambalajul se afla intr-o continua evolutie si de cele mai multe ori functionalitatea este aceea care dicteaza designul. Practic posibilitatile clientilor si capacitatea producatorilor de ambalaj sunt elementele determinante care influenteaza estetica acestuia. Am realizat inca de la inceput ca intre aceste componente trebuie sa existe un echilibru la care se adauga si pretul final pe care un ambalaj il adauga unui produs finit. Sunt criterii esentiale care garanteaza succesul. Ca urmare solutiile creative chiar daca sunt ingenioase, atractive si pline de originalitate ele trebuie sa fie si practice, usor de aplicat si pe cat se poate la costuri accesibile pentru clientii nostri. Multi dintre acestia au o prudenta justificata in a arunca pe piata tiraje mari si prefera sa testeze efectul la raft inainte de a comanda serii mari si sa le diversifice. Creatiile noastre pe acest segment sunt diverse si acopera zona de produse alimentare, industriale, cosmetice, sanitare, etc. In plansele de la sectiunea PROIECTE regasiti o parte dintre acestea, si cu siguranta le-ati intalnit pe multe in piata.
Iata cateva criterii de selectie de care tinem cont in realizarea unui ambalaj de produs.
Destinatia.
Este de la sine inteles ca unele ambalaje sunt consacrate unui anumit scop cu toate ca altele au migrat dintr-o zona specifica in alta exotica. Spre exemplu sticla nu mai este apanajul aproape exclusiv al celor care imbuteliaza lichide ci am inceput sa-l intalnim chiar si la unele ambalaje de ceasuri sau rechizite. De aceea trebuie sa fim foarte deschisi in a admite ca acest comportament va continua odata cu inventarea unor materiale noi cu o destinatie precisa care ulterior se vor ,,imprumuta,, si altora. Cu toate acestea este evident ca pe rafturile magazinelor cel putin, produsele cu o anumita destinatie vor avea cam acelasi tip de material cu al concurentei cu care se vor invecina. Ca exemplu, cu foarte mici exceptii, recipientii de vin vor fi din sticla chiar daca unii se mai incorseteaza in carton sau in lemn asa cum multe din produsele din carne se vor ambala in blistere sau pungi vidate din mase plastice. Deci destinatia este un element cheie in a aborda un produs standard dar care poate fi complet altfel in situatia in care se merge pe un produs exotic care sa iasa in evidenta tocmai printr-o perceptie atipica in functie de acest criteriu.
Materialitatea
Materialele standard folosite in aceasta industrie au depasit barierele legate de posibilitatea de inscriptionare si ca atare nu mai au norme atat de stricte in ceea ce priveste abordarea creativa. Cu toate acestea au intervenit criterii noi de perceptie. Spre exemplu textura folosita care creaza efecte atat de ordin vizual cat si tactic sau am putea spune ca si greutatea conteaza sau iluzia unei materialitati care de fapt nu exista ( plastic imprimat cu textura de lemn, sticla rugoasa care ofera perceptia unui glasspapier care o face sa nu alunece din mana, carton cu textura care imita un puf fin, inserturi care creeaza perceptii tridimensionale, zone de transparenta/ferestre in recipienti din sticla opaca facute sa imite metalul etc.). Cu toate acestea clientii tind sa perceapa materialitatea ca un adaos de calitate adeseori in dauna functionalitatii ( vezi preferintele pt apa minerala ambalata in recipienti de sticla versus cei din plastic). Pe de alta parte nu exista cel putin in Romania o cultura a reciclarii si ca atare acest aspect reprezinta o problema pentru ca din studiile facute de noi am observat ca acest proces este perceput nu ca un act in beneficiul naturii ci al cumparatorului care foloseste un ambalaj al unui produs consumat ca viitor recipient sau ambalaj pt altul. ( sticlele de apa minerala sau de suc sunt folosite ulterior pentru o multime de alte lichide). Am tinut sa precizam acest aspect si din ratiuni ce tin de asa numita ,, a doua expunere la raft,, pentru ca ambalajul respectiv cu imaginea produsului initial continua sa convinga clientul si mult dupa aceea odata ce ii ofera alta destinatie.
Forma
Este un criteriu de selectie esential ce ofera numeroase cutume in sensul ca forma unei sticle de vin este consacrata din motive de conservare si nu neaparat de cele functionale. Exista si cateva abordari atipice insa acestea nu au depasit bariera legata de succesul in masa la public. Am dat exemplul formei sticlei de vin pt ca acesta nu o veti intalni niciodata la un recipient pentru lapte. Nici borcanele cu dulceata nu au fost inlocuite cu succes cu cele de plastic asa cum mezelurile infeliate raman preponderent in forma consacrata a blisterului. Gradul de uzanta al unor forme care s-au consacrat in perceptia generala a publicului consumator face ca acesta sa priveasca cu rezerve forme atipice cel putin la primul contact vizual cu acestea. Insa cultura de consum evolueaza cu repeziciune si noi intuim ca in viitorul foarte apropiat aceste cutume legate de forme vor incepe sa sufere modificari si ca atare vor oferi creativilor solutii care astazi par complet aberante. Exotismul unui produs permite forme atipice insa ele trebuie sa se reflecte intr-un pret care sa justifice acest curaj de abordare.
Tipodimensiunile
Multi dintre clienti se lovesc de o provocare legata odata de gramajul ( portionarea) unui anumit produs si segmentarea ( diversitatea aceluiasi brand). Este o mare problema in ecuatia abordarii creative cand ai o forma paralelipipedica la un produs de 1 kg si una cilindrica la acelasi produs aflat intr-o cantitate mult mai mica. Cu cat avem mai multa diversitate in forma pentru acelasi produs cu atat clientii sunt mai putini atrasi de acesta. Tine pana la urma si de un comportament pur uman care tinde sa functioneze in preferintele acestuia de a recunoaste si identifica mai usor pe raft o forma consacrata chiar daca are dimensiuni diferite. Sa ne gandim asadar si la faptul ca cel putin intr-un supermarket ochii sunt eminamente obositi de invazia de produse diferite ca sa nu mai spunem ca de multe ori ni se intampla sa cautam cu ochii mintii vizualul a ceea ce ne-am propus sa cumparam.
Expunerea
Fiecare forma de ambalaj are zone avantajante de expunere si spatii clar definite prin norme pentru plasarea informatiei insa iata cateva lucruri interesante:
- Un cilindru este preferabil sa fie inscriptionat pe toata inaltimea aferenta perimetrului intrucat de cele mai multe ori cei care se ocupa de aranjarea produselor la raft tind sa fie depasiti de situatia ca pe durata unei zile de cumparaturi clientii le rotesc facandu-le ,,inofensive,, vizual.
- Un produs paralelipipedic trebuie sa aiba expuse minim 2 fete, de obicei opozabile pentru a crea o rata de 50 la suta de expunere.
- O punga din mase plastice care are o forma care se modeleaza dupa continut trebuie sa aiba o textura mata pentru a nu crea zone de reflexie a luminii.
- Un cod de bare se pune intotdeauna cu liniile paralele cu baza in cazul unui cilindru pentru ca la diametrele mici acestea nu vor putea fi citite de scanner.
- Capacul unui ambalaj cilindric sau al unuia paralelipipedic nu este eficient la inscriptionare daca se afla dispus in jona superioara a axei vizuale sau daca se afla expus in stive care ajung sa o depaseasca.
- Sunt admise exceptii la ambalajele de forma cilindrica cu inaltime mica ( vezi pe cele de branza topita) in care se speculeaza la maxim banda de expunere laterala. Multi producatori s-au orientat catre alte forme din cauza acestui factor.
- Sunt numeroase alte lucruri interesante legate de acest subiect si daca aveti intrebari legate de acest subiect va stam la dispozitie.
Volumul
Este si acesta un criteriu esential pentru ca unele ambalaje, datorita greutatii necesita zone specifice de agatare sau de prindere pentru a nu risca sa fie deteriorate. Vezi manerele de la pungile de stropgel, apa minerala la PET sau toarta galetuselor cu lactate. Pe de alta parte aceste ambalaje ajung sa fie stocate in BAX-uri sau cutii plasate in europaleti. Asa numitele ambalaje colective trebuie sa contina datele de identificare si pe cat posibil cateva linii de comunicare vizuala ale brandului sau marcii continute. Inscriptionarea ambalajelor colective se face de obicei pe un carton de slaba calitate datorita pretului. Calitatea imprimarii nu influenteaza clientul final pentru ca rar acesta ajunge sa ia contact cu el insa am intalnit producatori pentru care acest lucru a contat. Sunt situatii cand retailerii duc ambalajele colective in magazine si le lasa deschise pentru vanzarile de volum.
Insa volumul ambalajului influenteaza vizibil dimensiunea inscriptionarii care ajunge sa coste in plus. Din acest motiv veti observa multe ambalaje cu volum generos care au lipita pe ele o eticheta minuscula care le face neatractive. Atunci recomandam culori definitorii sau abordari in putine culori care permit un impact vizual ridicat.
Ergonomia.
Dincolo de faptul ca un ambalaj ,,trebuie sa stea bine in mana si sa se vada bine cu ochii mintii,, trebuie spus ca de multe ori clientii care intampina probleme legate de transportul acestora tind sa le ocoleasca. Este neplacut ca o punga cu orez sa se dezintegreze odata ce ai luat-o in mana pentru ca lipitura cedeaza la greutatea ambalajului sau la o simpla apasare, ca toarta galetusei cu smantana se rupe iar continutul se varsa in magazin, ca inelul conservei de peste se rupe sau ca o scapi din mana cand vrei sa o deschizi…Nu este de neglijat nici momentul cvasi-intalnit la casa cand odata am platit produsele suntem siliti din cauza aglomeratiei sa le punem de-a valma in sacose. Acasa observam ca este un mare haos acolo datorat in primul rand lipsei de ergonomie al ambalajelor pe care producatorii nu au luat-o in considerare. Gradul de deformare a unui ambalaj care pune in pericol continutul sau forma care se strecoara intr-o sacosa altfel decat ar fi firesc sunt criterii care fac diferenta. Un ambalaj trebuie sa fie pe cat posibil usor de prins in mana daca se poate cu cat mai putine degete si sa aiba un centru de greutate plasat mai jos pentru a nu se rasturna atunci cand contine lichide. Tot ergonomie inseamna cand datorita formelor simple posibilitatea de a le transporta este optimizata natural datorita volumului si nu printr-o grija suplimentara odata ce am plecat dintr-un magazin.
Abordarea
Este o zona extrem de sensibila si de cele mai multe ori inseamna un compromis acceptabil intre ceea ce v-ar placea, ceea ce va propunem si ceea ce de fapt conteaza pentru succes. Apeland la serviciile Brandart admiteti ca dvs. va pricepeti foarte bine la ceea ce faceti iar noi la fel de bine in domeniul nostru de activitate. Fara indoiala ca ideile si propunerile pe care ni le faceti sunt esentiale in demersul creativ insa nu ar fi deloc rau sa parcurgem impreuna cateva exemple care au avut succes nesperat prin abordari atipice. Este bine nu numai sa invatam unii de la ceilalti dar sa si respectam inovatiile unor pionieri in domeniu care au facut din ambalaj o arta. Fara indoiala ca nu ne propunem sa ii copiem insa printre solutiile miraculoase se gasesc ingrediente care puse intr-o alta forma pot oferi sansa unor ambalaje absolut superbe. Sunt de cele mai multe ori versiuni ale unor abordari in care altii au investit sume exorbitante pentru a le verifica eficienta. Nu ne putem permite sa le ignoram curajul asa cum nu se stie niciodata daca vom da lovitura cu un concept atipic prin originalitate.
Informatia
Orice ambalaj trebuie sa contina dincolo de marca si denumirea produsului o serie de informatii specifice. Ele sunt stabilite prin norme nationale sau internationale si sunt reglementate printr-o serie de conventii. Cantitatea de informatie este dupa caz standardizata la suprafata de expunere a produsului existand o serie de uzante care fac posibila atat informarea clientilor cat si operatiile de inventariere si vanzare. Dispunerea informatiei pe ambalaje ridica destule probleme intrucat spatiul nu permite pentru volumele mici o astfel de abordare decat prin micsorarea elementelor definitorii ale marcii in dauna designului in ansamblul sau. Este o problema care cel putin in opinia Brandart genereaza nu numai confuzie dar impiedica expunerea consecventa a ambalajelor la raft. Noi consideram ca s-a mers totusi prea departe cu transformarea produselor in adevarate prospecte de medicamente iar in cazul celor alimentare lucrurile tind sa-si demonstreze inutilitatea. Tabelele cu informatii nutritionale sunt nu numai greu lizibile in cazul ambalajelor de mici dimensiuni dar si complet ignorate de covarsitoarea majoritate a cumparatorilor care nu merg la magazin ca la o sala de lectura inainte de a decide ce produs pot sau nu sa le afecteze sanatatea. Pe de alta parte multitudinea de simboluri standardizate sunt aproape necunoscute de marele public care nu pune prea mult pret pe utilitatea acestora. Toate aceste lucruri genereaza o evolutie a formei ambalajului in dauna etichetarii.
Designul
Reprezinta partea cea mai importanta a criteriilor de selectie a ambalajelor pentru ca datorita atator restrangeri ramane adeseori cu un ecart limitat de inovatie. Cu toate acestea am incercat de fiecare data sa oferim clientilor nostri solutii creative care sa ofere un maxim de impact in conditiile unui minim de libertati artistice. Designul este un proces complex cu multe variabile care incearca sa esentializeze un mesaj vizual astfel incat sa poate fi cat mai usor perceput de public. Acesta trebuie sa importe si sa transmita cat mai multe din valorile brandului in complexitatea sa si sa ofere senzatii, perceptii si asteptari. Este un proces laborios care se realizeaza sub amenintarea restrangerilor oferite de suprafate de expunere, cantitatea de informatii obligatorii si respectul fata de valorile unui brand. Nu in ultimul rand trebuie sa intelegem ca cel mai important pentru dvs. sunt clientii care vor sa isi regaseasca in ambalajul creat de noi asteptarile si satisfactia unui produs pe care nu l-au cautat arheologic intr-un magazin.