Garden of Earthly Delights
Toata lumea vorbeste despre logo-uri, branduri, identitate vizuala, design sau creatie, si poate ca ar trebui sa privim un pic si pe cei din spatele lor. Cine sunt acesti copii teribili care fac treaba curata sau pe cea murdara din designul romanesc? Ei se impart in doua categorii distincte si le voi trata cumsecade intr-o scurta incercare de a lamuri un pic opinia publica care beneficiaza de roadele acestei ,,gradini cu delicii” fascinanta si atat de provocatoare. Profesionistii ii numeri pe degete si ei se afla cu mici exceptii situati intre index si aratatorul de la cele doua maini. Mai exista printre acestia cativa ,,inelari” casatoriti pe viata cu marile corporatii de design care functioneza in Romania.
Ce ne facem insa cu cealalta categorie, adevaratii miriapozi care lucreaza cu picioarele si calca fara nici o grija si cu un tupeu fara limite pe razoarele exotice ale acestui domeniu. Impostorii din designul romanesc sunt o adevarata hoarda de nepriceputi si am sa va arat cum ii puteti identifica. Am sa iau ca exemplu orasul Pitesti in care functioneaza nu mai putin de 100 de companii care se ocupa de publicitate. Ele ofera servicii complete de design, detin portofolii interesante de clienti si aspira la roluri remarcabile pe o piata care i-a acceptat fara sa-i caute de bube in cap. In aceste companii isi desfasoara activitatea vreo 400 de pseudo-designeri care si-au parasit vechile indeletniciri ale tricourilor murdare la gat pe niste gulere albe de carton.
In bransa aceasta avem un fost macelar, treizeci si doi de ingineri specializati in electronica, automobile rutiere sau constructii civile, douazeci de absolventi de management, profesori, asistenti sociali, doi popi, cinsprezece zugravi si montatori de termopan, vreo duzina de absolventi de phihologie, un fost asistent maternal si douazeci si doi de redactori de ziare plus cinci fotografi de nunti si botezuri.
Aceasta ,,echipa de designeri cu ziua” reprezinta de opt ori mai mult decat toate promotiile de design de la Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti si ocupa o piata estimata undeva la 3 milioane de euro. Ei sunt cei care fac intr-un mod impostor treaba altora care au trecut printr-o pregatire de specialitate de inalt profesionalism, au crezut in ea si nu s-au apucat sa isi deschida cabinete de chirurgie estetica faciala in magazia din fundul gradinii pentru ca bunul simt sau legea nu le permite un astfel de afront.
Clientela acestora este dirijata politic sau prin viu grai si perpetueaza macelul creativ pana la cele mai inalte cote ale prostiei. Acesti ,,Lache” ai creatiei pitestene sunt dotati in prezent cu echipamente profesioniste de imprimare, detin chiar si unitati de productie tipografica si ateliere de prelucrare a suportilor publicitari. Au facut o multime de bani dand ,,copy” si ,,paste” golanind la drumul mare si furand din munca altora cat s-a putut. Ii recunoasteti dupa lipsa de cultura, discursul arogant, priceperea la toate, pretul mare si dorinta inestimabila de a lucra la negru.
Cu un pic de atentie veti observa ca parcheaza pe diagonala, au o afinitate pentru masinile de lux, poarta pantofi cu varful in sus si costume de haine cu stofa lucitoare. Mai au niste zale de metal pretios acolo unde ar fi trebuit sa inceapa capul si de obicei umbla insotiti de niste ,,Bad Pitzi” vopsite electrostatic. Munca lor incepe imediat ce le-ati zambit prima data. Va vor vorbi despre realizarile lor si mesianica sansa de a-I cunoaste. Privindu-le ,,copilotul cu fusta” aceasta va zambi cu toata gura, asa cum o facea si pe vremuri la barul unde golea scrumierele si ducea berea la mese, il va aproba pe dobitoc si va nota in agenda o parte din ceea ce iti doresti. Apoi vor primi un telefon in care vor vorbi despre cum trebuie sa vanda cu enspe’mii de euro conceptul pentru multinationala care ii tot streseaza. Un lucru sa nu le cereti. Diploma de absolvent de design….Apoi verificati daca nu cumva ceea ce vor arata se regaseste pe www.brandart.ro